JARC - Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya

Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya

Actualitat

14/06/2016 - JARC-COAG denuncia que Alcampo segueix l’"exemple" de Dia i ven el litre d’oli d’oliva per sota els costos de producció

    oferta oli Alcampo

Veure més informació:

L’organització agrària reclama al Ministeri la convocatòria urgent de la Comissió de Seguiment del Conveni per a la valorització de l’oli

L’organització agrària JARC-COAG ha sol·licitat avui per carta al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient que convoqui amb caràcter urgent la Comissió de Seguiment del Conveni per a la valorització i millora de la qualitat de l'oli, rubricat el gener de 2014 per promoure la col·laboració de tota la cadena, des de la producció fins a la comercialització, en suport de l'oli d'oliva en tots els fòrums i amb tots els mitjans possibles.

Aquesta petició es realitza després de comprovar que Alcampo també usa l’estratègia iniciada per Dia i utilitza presumptament la venda a pèrdues per comercialitzar l’oli d’oliva. L’entitat ja va informar el divendres passat a l'Agència d'Informació i Control Alimentaris (AICA) perquè investigui l’oferta agressiva de la marca ‘Ábaco’ a 2,18 €/ litre, un cèntim per sota de la realitzada per Dia i molt per sota dels preus en origen actuals (2,60 €) i dels costos de producció d'un litre d'oli d'oliva (2,30 €).

L’oli com a producte reclam

“És inacceptable que cadenes de supermercats que van signar el conveni per a valorar l'oli d'oliva ho utilitzin ara com a producte reclam, venent a pèrdues i banalitzant la seva imatge. Les Administracions han de posar fre a aquestes pràctiques que danyen seriosament la imatge i rendibilitat d'un sector bàsic per a les àrees rurals”, subratllen des de la sectorial de l’oli de JARC-COAG.

Durant la reunió d’avui de l'Observatori de la Cadena Alimentària del Ministeri d'Agricultura, JARC-COAG insistirà en aquesta petició, perquè es convoqui aquesta comissió i s'activi el sistema de vigilància de preus anormalment baixos en oli d'oliva amb l'objectiu d'investigar totes les ofertes que pressionen els preus per sota de costos i impedir que es menyscabi la imatge de l'oli d'oliva, utilitzant-ho com a “ganxo comercial” per atreure a consumidors als supermercats.

“Rebutgem rotundament que s'utilitzi l'esforç de tot un sector per la qualitat per guanyar clients. No és ètic i en molts casos tampoc és legal, cas de la venda a pèrdues”, han afegit.

Per altra banda, JARC-COAG va instar la setmana passada a l’AICA a iniciar "una exhaustiva recerca" a la cadena de supermercats DIA” davant un presumpte cas de venda a pèrdues" d'aquest aliment. Durant la "Setmana dels Preciazos", Dia va oferir oli d'oliva sota la seva marca 2,19 euros/litre, preu molt per sota de les cotitzacions en origen i dels costos de producció.

Ofertes reincidents de Dia

Fonts de l’AICA han confirmat que han iniciat una recerca sobre aquest tema, amb l'activació del "Protocol d'Actuació per al desenvolupament de determinats aspectes de la llei 12/2013", signat entre aquesta Agència i la Direcció general de la indústria alimentària.

L’AICA va realitzar el mateix procediment a finals de maig amb una altra oferta anterior de Dia de llet a 0,20 euros/litres en les botigues ‘El Árbol’ d’Astúries.

El preu en origen de l’oli d’oliva mai ha estat per sota de 2,60 euros per litre durant 2015 i el que portem de 2016. El cost mitjà de producció de l'oli d'oliva verge se situa en 2,30 euros per litre, una xifra molt superior a l'oferta de les dues cadenes de distribució.

Fes-te soci
COAG
Confederación de Mujeres del Mundo Rural
Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya - C/ Ulldecona, 21-31 - Tel. 93 451 03 93 - Fax. 93 453 72 40 - 08038 Barcelona - info@jarc.cat