JARC - Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya

Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya

Actualitat

12/07/2016 - JARC-COAG reclamarà a la distribució un repartiment més equitatiu dels beneficis en la cadena de valor de la fruita dolça

    Acció de concienciació davant d'un supermercat

Veure més informació:

Reunió amb DARP i representants de la distribució

  • L’organització agrària plantejarà analitzar perquè mentre descendeix el consum de fruita i els pagesos cobren uns preus molt baixos, situats habitualment sota els costos de producció, mentre el valor del producte comercialitzat va augmentar durant el 2015, segons les dades del Magrama [1].
  • L’entitat ‘animarà’ a la distribució a seguir l’exemple d’aquelles empreses que han apostat per vendre fruita de qualitat i de proximitat, amb més nutrients, més sabor i en el punt just de maduració, en comptes d’usar l’estratègia basada en grans volums i preus rebentats, que acabarà destruint el sistema de producció i comercialització de fruita catalana.
  • JARC-COAG considera també que cal millorar la comercialització de la fruita dolça local als lineals, diferenciant-la respecte a la importada o les varietats més àcides, i augmentant-ne la presència.

L’organització agrària JARC-COAG encoratjarà a les grans superfícies a què incorporin campanyes comercials com la de ‘Fans de la Fruita’, impulsada per la cadena catalana de supermercats BonPreu Esclat, que recomana consumir fruita de temporada conreada per productors de proximitat. Durant la reunió que es celebrarà aquesta tarda entre els membres de la Taula sectorial de la fruita dolça i representants de la distribució, JARC-COAG posarà aquesta estratègia com a exemple a seguir per altres empreses del sector de la distribució, ja que ofereix la possibilitat als consumidors de comprar fruita amb “més nutrients, més sabor, acabada de collir i en el seu punt just de maduració”.

El representant de la sectorial de la fruita dolça de JARC-COAG, Osvald Esteve, comenta que una altra de les peticions que es farà als responsables de la distribució durant la trobada és la necessitat de “millorar la comercialització de la fruita dolça local als lineals, diferenciant-la respecte a la importada o les varietats més àcides, i augmentar-ne la presència”.

Preus ruïnosos pels productors mentre augmenta el valor de les vendes?

Des de l’organització, es demanarà a les grans superfícies i als representants del DARP que s’analitzi perquè si ha baixat el consum de fruita i els agricultors estan cobrant uns preus, en moltes ocasions, per sota els costos de producció, el valor de les vendes es va incrementar durant l’any 2015.

Segons les últimes dades oficials publicades pel Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (Magrama), el consum de fruita en volum ha baixat, però en valor ha crescut. En el seu darrer informe sobre el consum alimentari, el Magrama conclou que “el 2015 les llars van reduir la compra de fruita fresca en un 3,7%. No obstant això, el valor de la categoria es va mantenir positiu (+1,0%) com a conseqüència del fort increment en el preu mitjà (+4,9%), situant-se en 1,35 €/kg ..." [1]

Davant d’aquesta situació, JARC-COAG continua buscant cadenes de distribució valentes, què permetin que els productors rebin un preu rendible i digne, assegurant que els beneficis estiguin repartits de forma equitativa entre els agents de tota la cadena alimentària. 

L’organització agrària proposarà, un cop més, que als lineals es prioritzi i destaqui la qualitat de la fruita, apostant per un sistema de producció sostenible, i s’abandoni l’estratègia de volums alts i preus baixos, que acabarà destruint el sistema de producció i comercialització de fruita catalana.

[1] Font: http://www.magrama.gob.es/imagenes/es/informeconsumoalimentacion2015_tcm7-422016.pdf


Fes-te soci
COAG
Confederación de Mujeres del Mundo Rural
Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya - C/ Ulldecona, 21-31 - Tel. 93 451 03 93 - Fax. 93 453 72 40 - 08038 Barcelona - info@jarc.cat