JARC - Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya

Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya

Actualitat

01/06/2018 - La “lletra petita” de la PAC post-2020 posa les bases per dinamitar l’única política comú de la UE

Veure més informació:

La Comissió Europea ha presentat avui la proposta dels textos legislatius de la reforma de la PAC

La “lletra petita” de la PAC post-2020 posa les bases per dinamitar l’única política comú de la UE

 

-       Els “Plans Estratègics”, principal canvi en l’arquitectura de la PAC, habiliten als EE.MM. a establir el seu propi marc legal per a la concessió dels ajuts agraris. Portat a l’extrem es podria donar el cas de centenars de “mini-PAC” regionals.

-       JARC-COAG rebutja la renacionalització de la PAC perquè provocaria serioses distorsions en les rendes dels agricultors de diferents països i posa en perill el valor afegit d’un mercat únic.

-       Resulta lamentable que l’única novetat de la Comissió a l’hora de prioritzar els ajuts als veritables agricultors professionals sigui un canvi de denominació: d’agricultor actiu a genuí.

 

Barcelona, 1 de juny de 2018. JARC-COAG qualifica de “greu error estratègic de conseqüències imprevisibles” la proposta de textos legislatius de la PAC post-2020, presentada avui pel Comissari d’Agricultura, Phil Hogan. Aquesta organització considera que els “Plans Estratègics” nacionals, principal canvi en l’arquitectura de la PAC, posen les bases per dinamitar l’única política comú de la UE en habilitar als EE.MM a establir el seu propi marc legal per a la concessió dels ajuts agraris. Portat a l’extrem, aquest canvi podria desembocar en centenars de “mini-PAC” regionals.

Per a JARC-COAG, aquest enfocament resulta inacceptable perquè erosiona greument el principi del caràcter comunitari de la PAC i pot provocar serioses distorsions entre rendes agràries i agricultors de diferents països. Aquesta organització rebutja qualsevol tipus de renacionalització de la PAC perquè tindrà conseqüències imprevisibles per la delicada economia agrària i el medi ambient, i posa en perill el valor afegit que suposa comptar amb un mercat únic. Fins ara, el marc legal de la PAC ha estat establert per la Unió Europea, tant en els Reglaments de Base com a través dels Reglaments Delegats i d’Aplicació. Els Reglaments han estat l’eina legislativa que ha permès aconseguir una Política Agrària integradora i comú.

Així mateix, JARC-COAG considera lamentable que l’única novetat de la Comissió a l’hora de prioritzar els ajuts als veritables agricultors professionals sigui un canvi de denominació: d’agricultor actiu a agricultor genuí. JARC-COAG rebutja aquest canvi de nom donat que introdueix confusió i reclama que es recuperi la iniciativa plantejada a la reforma de 2013 per identificar a aquells titulars que desenvolupen una activitat agrària significativa, de forma personal i directa, i que la seva renda depèn en un percentatge apreciable de la mateixa. D’aquesta forma s’evitaria que perceptors aliens al sector s’estiguessin lucrant dels pagaments directes de la PAC. JARC-COAG proposa que un agricultor sigui considerat actiu  si compleix amb la definició d’agricultor professional establerta a l’Estat espanyol.

Respecte a la condicionalitat de pagaments directes, la proposta de la Comissió comporta la incorporació obligatòria dels requisits del Greening dins del paraigües d’una condicionalitat reforçada. El que no té sentit, és que s’estableixi una nova capa denominada “eco-esquema” que afegeix complexitat i duplicitat a la tasca mediambiental dels agricultors.  JARC-COAG dóna suport a una condicionalitat adaptada a la realitat de les explotacions agràries, simplificada en la seva aplicació per part dels agricultors amb una reducció de la càrrega administrativa, sempre que existeixi un reconeixement i una legitimació de l’esforç addicional que se’ls està demanant. No és de rebut que es plantegin majors exigències mediambientals i d’estàndards de qualitat i seguretat alimentària i al mateix temps es proposin retallades pressupostàries que, sumades a les pèrdues de poder adquisitiu per efecte de la inflació, poden assolir el 16,6% en els fons agraris per al període 2021-2027, incidint fonamentalment en el capítol del desenvolupament rural (-27% en suport a la incorporació de joves i dones, modernització d’explotacions, regadius, innovació, agroambientals, millora d’infraestructures, etc...), pilar bàsic pels actius professionals i pel model social d’agricultura majoritari a Espanya i Europa.

A l’epígraf d’ajuts acoblats, lamentem la retallada del 15 al 13% en l’opció d’establir mesures vinculades a l’activitat productiva, úniques ajudes del primer pilar dirigides a sectors amb dificultats i als veritables actius del sector.

JARC-COAG es manifesta a favor de polítiques que enforteixin el projecte comú de la UE. Per això reivindiquem una PAC que prioritzi el model professional d’agricultura com a columna vertebral en la construcció europea. El debat sobre el futur d’Europa, és també el debat sobre el futur de la seva Agricultura i la seva Alimentació. És una qüestió estratègica. Sense Seguretat Alimentària, no hi ha seguretat que valgui.

 

Per a més informació: Francesc Xavier Vela Bru, president de JARC (tel. 652 837 078)

Fes-te soci
COAG
Confederación de Mujeres del Mundo Rural
Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya - C/ Ulldecona, 21-31 - Tel. 93 451 03 93 - Fax. 93 453 72 40 - 08038 Barcelona - info@jarc.cat